Přednáška v rané péči - Vývoj artikulace

Na dnešní den byla v libereckém Středisku pro ranou péči naplánována pro rodiče přednáška Vývoj artikulace a fonologického rozlišování hlásek u dětí - prevence rozvoje odchylek vývoje. Přednášet měl docent Karel Neubauer z královehradecké fakulty, ale na poslední chvíli se omluvil, a tak ho zastoupila jeho žačka a konzultantka rané péče Kateřina Povová.

Bylo to docela zajímavé, byť docela odborné a rychlé. Přednášející probrala, co může komplikovat vývoj schopností, vlivy sociální a fyzikální, docela mě zaujalo, že je nutné dávat přednost artikulační hybnosti, před gymnastikou mluvidel (takové to trénování kam až dítě vyplázne jazyk atd). Velký důraz je nutné dávat také na cvičení fonematického sluchu (schopnost jemného sluchového rozlišování: Lana - Hana, Lana - Vana).

Hlavní částí přednášky bylo pak praktické předvedení poznatků z knihy Karla Neubauera: Artikulace a fonologické rozlišování hlásek. Zabývali jsme se tím, kterými hláskami začít a ke kterým pak postupovat, jak dítěti v nácviku pomoci.

Nejdůležitější je hláska "L" - jak jsem zjistila, Bárt ji říká špatně...

Následují sykavky Č,Š,Ž, které se dají cvičit i s dřívkem v ústech (jak u koho), a C, S, Z.

Pak T - K, D - G.

U Ř - normální vývoj je přes Š, stejně tak není vhodné uspěchávat R. Hlavně nenechat dítě "drnčet", ráčkování se velmi těžko odnaučuje.


Nu, každopádně jsem si odnesla dva tipy na knižní příručky, které asi pořídím, či si přinejmenším půjčím v knihovně:
a
Horňáková, Katarína; Kapalková, Svetlana; Mikulajová, Marína: Jak mluvit s dětmi: od narození do tří let

(Kamila mi doporučila ještě: Vyštejn, Jan: Vady výslovnosti )

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Set piktogramů - nežádoucí chování

Set piktogramů - aktivity do školky