Sexuální výchova lidí s mentálním postižením

Část přednášky Dr. Frederiky Theus: Sexuální výchova pro lidi s mentálním postižením, která se uskutečnila na konferenci Shaping The Future, Orlando, USA.



Co si představit pod slovem „sexualita“?

 Sexuální identitu/orientaci
 Soukromí/intimitu
 Je ovlivňována sociálními, kulturními, rodinnými a náboženskými zvyklostmi a hodnotami
 Samotný sex.


Jádro sexuální výchovy:

 Sociální znalosti a dovednosti
 Respekt k sobě/ sebedůvěra
 Respekt k ostatním


Sexuální vzdělávání je celoživotní proces, a to pro každého – zdravého člověka i člověka s mentální postižením.


Mýty a předsudky o sexualitě lidí s postižením


 Jsou asexuální
 Věčné děti
 Hypersexuální
 Procházejí pubertou později než ostatní
 Jsou vždy heterosexuální
 Nemohou mít děti
 Nemají zájem o intimnosti
 Nejsou schopni dlouhodobého vztahu
 Když o „tom“ budeme mluvit, jen vzbudíme jejich zájem!


Proč vzdělávat v oblasti sexuality?

 Možná nevědí, na co se ptát, koho se zeptat, příp. kdy se zeptat.
 Chybí jim základní informace, nebo mají ve vědo-mostech podstatné mezery.
 Psané materiály pro něj nejsou dost srozumitelné
 Mají přístup na internet, kde jsou informace nej-různějšího charakteru…
 Sníží se tím riziko že se jim budou vrstevníci smát.
 Sníží se riziko, že se stanou oběťmi sexuálního zne-užívání.
 Sníží se riziko pohlavních chorob, nákazy HIV, nechtěného těhotenství.
 Sníží se riziko nevhodného chování.
 Je to základní lidské právo


Sexuální vývoj


Zájem o sex u lidí s mentálním postižením nemusí korelovat s dosaženým kognitivním vývojovým stupněm, aktuální schopností vyjadřovat se, nebo se stupněm získaných sociálních dovedností.


Oblasti sexuální výchovy

 Znalosti a dovednosti
 Hodnoty a postoje
 Sebeuvědomění
 Vztahy k ostatním lidem


Stupeň 1 – zhruba předškolní, mladší školní věk

 Znalosti a dovednosti – dítě se učí znát a pojmenovat části těla (vhodné termíny dle věku), základní hygiena, rozeznání pohlaví – rozdíly mezi holkami a kluky, základní pravidla pro soukromí (závislé na rodinných zvyklostech), hranice (dobré dotyky/špatné dotyky), lidé jsou různí, základní informace o pubertě (tělesné změny, menstruace)
 Hodnoty a postoje – naučit oceňovat, že lidé jsou různí
 Sebeuvědomění – nehodnotící zkoumání rozdílů mezi mnou a ostatními (vzhled, líbí/nelíbí, moci si vybrat, umět říci ne, talent pro různé věci)
 Vztahy k ostatním lidem - sdílení zážitků a dojmů, střídání se s ostatními, naslouchání, vyjadřování náklonnosti, rozlišování mezi druhy vztahů (manželé x vztah k prodavači x vztah k sousedovi), používání veřejných toalet


Stupeň 2 – puberta, teenageři

 Znalosti a dovednosti – detailnější informace o pubertě (noční poluce, hygiena během menstruace), sexuální pocity, představení těhotenství, sexualita a právní systém, soukromí
 Hodnoty a postoje – sexuální pocity (vhodné chování k ostatním, vhodný jazyk), vysvětlování role sexuality v médiích (hovory o reklamě, obrázcích, chování lidí v televizních seriálech)
 Sebeuvědomění – naučit se říkat „ne“, masturbace, pochopení změn nálad, diskuse o tom, jakou má člověk o sobě představu, až bude dospělý
 Vztahy k ostatním lidem – umění konverzace, umět se zeptat, nebo požádat o pomoc, představení sebe sama ostatním, naučit se pochválit/složit kompliment


Stupeň 3 – dospělí lidé


 Znalosti a dovednosti – těhotenství, bezpečný sex, antikoncepce, soukromí
 Hodnoty a postoje – rozdíl mezi sexem a láskou
 Sebeuvědomění – možnost vybrat si vztah, dovolení, potěšení, ochrana před pohlavními chorobami, anti-koncepce
 Vztahy k ostatním lidem – přátelství mezi dospělými, zamilovanost, randění, romantické vztahy, manželství/dlouhodobý vztah

Co musí dospělí lidé s mentálním postižením v otázkách sexuality bezpodmínečně chápat?

 Sexuální kontakty s dětmi, zvířaty, členy rodiny, nebo za peníze jsou zakázané, neakceptovatelné.
 Riziko těhotenství nebo pohlavních chorob.
 Antikoncepce – dostupnost a účinnost ochrany.
 Sex musí probíhat v soukromí, je to vždy otázka osobního rozhodnutí (nikoliv donucení), člověk by ke svému partnerovi měl cítit respekt a lásku.




Kde hledat další informace?

 V roce 2013 vyšla v nakladatelství Portál kniha Martiny Venglářové a Petra Eisnera: Sexualita osob s postižením a znevýhodněním



 Na stránkách Společnosti pro podporu lidí s mentálním postižením (SPMP) je velmi názorně a ve snadném čtení s obrázky zpracována problematika lidského zdraví, vč. sexu – více zde: http://www.ozdravi.org/


 SPMP také realizovala projekt „Už vím! Srozumitelně o duši a těle pro ženy s mentálním postižením“ (http://www.uzvim.org/), v jeho rámci vznikly brožury ve snadném čtení určené ženám i mužům s mentálním postižením: 

1. Gynekologická prohlídka
2. Těhotenství
3. Porod
4. Život ženy
5. Život muže
6. Láska, sex a já

Brožury jsou přístupné online, příp. je možné je i objednat.




SPMP dále provozuje i bezplatnou sexuální poradnu, na kterou je možné se při řešení individuálních problémů dětí obrátit.

Kontakt:

Mgr. Petr Eisner
http://www.petreisner.cz/
Email: poradna@spmpcr.cz Tel.: +420 221 890 436, +420 770 626 202
SPMP Praha
Karlínské náměstí 59/12

(aktualizace článku 10/2018)

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Set piktogramů - nežádoucí chování

Set piktogramů - aktivity do školky