Sexuální výchova lidí s mentálním postižením
Část přednášky Dr. Frederiky Theus: Sexuální výchova pro lidi s mentálním postižením, která se uskutečnila na konferenci Shaping The Future, Orlando, USA.
Co si představit pod slovem „sexualita“?
Sexuální identitu/orientaci
Soukromí/intimitu
Je ovlivňována sociálními, kulturními, rodinnými a náboženskými zvyklostmi a hodnotami
Samotný sex.
Jádro sexuální výchovy:
Sociální znalosti a dovednosti
Respekt k sobě/ sebedůvěra
Respekt k ostatním
Sexuální vzdělávání je celoživotní proces, a to pro každého – zdravého člověka i člověka s mentální postižením.
Mýty a předsudky o sexualitě lidí s postižením
Jsou asexuální
Věčné děti
Hypersexuální
Procházejí pubertou později než ostatní
Jsou vždy heterosexuální
Nemohou mít děti
Nemají zájem o intimnosti
Nejsou schopni dlouhodobého vztahu
Když o „tom“ budeme mluvit, jen vzbudíme jejich zájem!
Proč vzdělávat v oblasti sexuality?
Možná nevědí, na co se ptát, koho se zeptat, příp. kdy se zeptat.
Chybí jim základní informace, nebo mají ve vědo-mostech podstatné mezery.
Psané materiály pro něj nejsou dost srozumitelné
Mají přístup na internet, kde jsou informace nej-různějšího charakteru…
Sníží se tím riziko že se jim budou vrstevníci smát.
Sníží se riziko, že se stanou oběťmi sexuálního zne-užívání.
Sníží se riziko pohlavních chorob, nákazy HIV, nechtěného těhotenství.
Sníží se riziko nevhodného chování.
Je to základní lidské právo
Sexuální vývoj
Zájem o sex u lidí s mentálním postižením nemusí korelovat s dosaženým kognitivním vývojovým stupněm, aktuální schopností vyjadřovat se, nebo se stupněm získaných sociálních dovedností.
Oblasti sexuální výchovy
Znalosti a dovednosti
Hodnoty a postoje
Sebeuvědomění
Vztahy k ostatním lidem
Stupeň 1 – zhruba předškolní, mladší školní věk
Znalosti a dovednosti – dítě se učí znát a pojmenovat části těla (vhodné termíny dle věku), základní hygiena, rozeznání pohlaví – rozdíly mezi holkami a kluky, základní pravidla pro soukromí (závislé na rodinných zvyklostech), hranice (dobré dotyky/špatné dotyky), lidé jsou různí, základní informace o pubertě (tělesné změny, menstruace)
Hodnoty a postoje – naučit oceňovat, že lidé jsou různí
Sebeuvědomění – nehodnotící zkoumání rozdílů mezi mnou a ostatními (vzhled, líbí/nelíbí, moci si vybrat, umět říci ne, talent pro různé věci)
Vztahy k ostatním lidem - sdílení zážitků a dojmů, střídání se s ostatními, naslouchání, vyjadřování náklonnosti, rozlišování mezi druhy vztahů (manželé x vztah k prodavači x vztah k sousedovi), používání veřejných toalet
Stupeň 2 – puberta, teenageři
Znalosti a dovednosti – detailnější informace o pubertě (noční poluce, hygiena během menstruace), sexuální pocity, představení těhotenství, sexualita a právní systém, soukromí
Hodnoty a postoje – sexuální pocity (vhodné chování k ostatním, vhodný jazyk), vysvětlování role sexuality v médiích (hovory o reklamě, obrázcích, chování lidí v televizních seriálech)
Sebeuvědomění – naučit se říkat „ne“, masturbace, pochopení změn nálad, diskuse o tom, jakou má člověk o sobě představu, až bude dospělý
Vztahy k ostatním lidem – umění konverzace, umět se zeptat, nebo požádat o pomoc, představení sebe sama ostatním, naučit se pochválit/složit kompliment
Stupeň 3 – dospělí lidé
Znalosti a dovednosti – těhotenství, bezpečný sex, antikoncepce, soukromí
Hodnoty a postoje – rozdíl mezi sexem a láskou
Sebeuvědomění – možnost vybrat si vztah, dovolení, potěšení, ochrana před pohlavními chorobami, anti-koncepce
Vztahy k ostatním lidem – přátelství mezi dospělými, zamilovanost, randění, romantické vztahy, manželství/dlouhodobý vztah
Co musí dospělí lidé s mentálním postižením v otázkách sexuality bezpodmínečně chápat?
Sexuální kontakty s dětmi, zvířaty, členy rodiny, nebo za peníze jsou zakázané, neakceptovatelné.
Riziko těhotenství nebo pohlavních chorob.
Antikoncepce – dostupnost a účinnost ochrany.
Sex musí probíhat v soukromí, je to vždy otázka osobního rozhodnutí (nikoliv donucení), člověk by ke svému partnerovi měl cítit respekt a lásku.
Kde hledat další informace?
V roce 2013 vyšla v nakladatelství Portál kniha Martiny Venglářové a Petra Eisnera: Sexualita osob s postižením a znevýhodněním
Na stránkách Společnosti pro podporu lidí s mentálním postižením (SPMP) je velmi názorně a ve snadném čtení s obrázky zpracována problematika lidského zdraví, vč. sexu – více zde: http://www.ozdravi.org/
SPMP také realizovala projekt „Už vím! Srozumitelně o duši a těle pro ženy s mentálním postižením“ (http://www.uzvim.org/), v jeho rámci vznikly brožury ve snadném čtení určené ženám i mužům s mentálním postižením:
1. Gynekologická prohlídka
2. Těhotenství
3. Porod
4. Život ženy
5. Život muže
6. Láska, sex a já
SPMP dále provozuje i bezplatnou sexuální poradnu, na kterou je možné se při řešení individuálních problémů dětí obrátit.
Kontakt:
Mgr. Petr Eisner
http://www.petreisner.cz/
Email: poradna@spmpcr.cz Tel.: +420 221 890 436, +420 770 626 202
SPMP Praha
Karlínské náměstí 59/12
Co si představit pod slovem „sexualita“?
Sexuální identitu/orientaci
Soukromí/intimitu
Je ovlivňována sociálními, kulturními, rodinnými a náboženskými zvyklostmi a hodnotami
Samotný sex.
Jádro sexuální výchovy:
Sociální znalosti a dovednosti
Respekt k sobě/ sebedůvěra
Respekt k ostatním
Sexuální vzdělávání je celoživotní proces, a to pro každého – zdravého člověka i člověka s mentální postižením.
Mýty a předsudky o sexualitě lidí s postižením
Jsou asexuální
Věčné děti
Hypersexuální
Procházejí pubertou později než ostatní
Jsou vždy heterosexuální
Nemohou mít děti
Nemají zájem o intimnosti
Nejsou schopni dlouhodobého vztahu
Když o „tom“ budeme mluvit, jen vzbudíme jejich zájem!
Proč vzdělávat v oblasti sexuality?
Možná nevědí, na co se ptát, koho se zeptat, příp. kdy se zeptat.
Chybí jim základní informace, nebo mají ve vědo-mostech podstatné mezery.
Psané materiály pro něj nejsou dost srozumitelné
Mají přístup na internet, kde jsou informace nej-různějšího charakteru…
Sníží se tím riziko že se jim budou vrstevníci smát.
Sníží se riziko, že se stanou oběťmi sexuálního zne-užívání.
Sníží se riziko pohlavních chorob, nákazy HIV, nechtěného těhotenství.
Sníží se riziko nevhodného chování.
Je to základní lidské právo
Sexuální vývoj
Zájem o sex u lidí s mentálním postižením nemusí korelovat s dosaženým kognitivním vývojovým stupněm, aktuální schopností vyjadřovat se, nebo se stupněm získaných sociálních dovedností.
Oblasti sexuální výchovy
Znalosti a dovednosti
Hodnoty a postoje
Sebeuvědomění
Vztahy k ostatním lidem
Stupeň 1 – zhruba předškolní, mladší školní věk
Znalosti a dovednosti – dítě se učí znát a pojmenovat části těla (vhodné termíny dle věku), základní hygiena, rozeznání pohlaví – rozdíly mezi holkami a kluky, základní pravidla pro soukromí (závislé na rodinných zvyklostech), hranice (dobré dotyky/špatné dotyky), lidé jsou různí, základní informace o pubertě (tělesné změny, menstruace)
Hodnoty a postoje – naučit oceňovat, že lidé jsou různí
Sebeuvědomění – nehodnotící zkoumání rozdílů mezi mnou a ostatními (vzhled, líbí/nelíbí, moci si vybrat, umět říci ne, talent pro různé věci)
Vztahy k ostatním lidem - sdílení zážitků a dojmů, střídání se s ostatními, naslouchání, vyjadřování náklonnosti, rozlišování mezi druhy vztahů (manželé x vztah k prodavači x vztah k sousedovi), používání veřejných toalet
Stupeň 2 – puberta, teenageři
Znalosti a dovednosti – detailnější informace o pubertě (noční poluce, hygiena během menstruace), sexuální pocity, představení těhotenství, sexualita a právní systém, soukromí
Hodnoty a postoje – sexuální pocity (vhodné chování k ostatním, vhodný jazyk), vysvětlování role sexuality v médiích (hovory o reklamě, obrázcích, chování lidí v televizních seriálech)
Sebeuvědomění – naučit se říkat „ne“, masturbace, pochopení změn nálad, diskuse o tom, jakou má člověk o sobě představu, až bude dospělý
Vztahy k ostatním lidem – umění konverzace, umět se zeptat, nebo požádat o pomoc, představení sebe sama ostatním, naučit se pochválit/složit kompliment
Stupeň 3 – dospělí lidé
Znalosti a dovednosti – těhotenství, bezpečný sex, antikoncepce, soukromí
Hodnoty a postoje – rozdíl mezi sexem a láskou
Sebeuvědomění – možnost vybrat si vztah, dovolení, potěšení, ochrana před pohlavními chorobami, anti-koncepce
Vztahy k ostatním lidem – přátelství mezi dospělými, zamilovanost, randění, romantické vztahy, manželství/dlouhodobý vztah
Co musí dospělí lidé s mentálním postižením v otázkách sexuality bezpodmínečně chápat?
Sexuální kontakty s dětmi, zvířaty, členy rodiny, nebo za peníze jsou zakázané, neakceptovatelné.
Riziko těhotenství nebo pohlavních chorob.
Antikoncepce – dostupnost a účinnost ochrany.
Sex musí probíhat v soukromí, je to vždy otázka osobního rozhodnutí (nikoliv donucení), člověk by ke svému partnerovi měl cítit respekt a lásku.
V roce 2013 vyšla v nakladatelství Portál kniha Martiny Venglářové a Petra Eisnera: Sexualita osob s postižením a znevýhodněním
SPMP také realizovala projekt „Už vím! Srozumitelně o duši a těle pro ženy s mentálním postižením“ (http://www.uzvim.org/), v jeho rámci vznikly brožury ve snadném čtení určené ženám i mužům s mentálním postižením:
2. Těhotenství
3. Porod
4. Život ženy
5. Život muže
6. Láska, sex a já
Brožury jsou přístupné online, příp. je možné je i objednat.
Kontakt:
Mgr. Petr Eisner
http://www.petreisner.cz/
Email: poradna@spmpcr.cz Tel.: +420 221 890 436, +420 770 626 202
SPMP Praha
Karlínské náměstí 59/12
(aktualizace článku 10/2018)
Komentáře
Okomentovat