Nápady na ergoterapii

V Krkonoších na setkání Willíka jsme se potkali s ergoterapeutkou Veronikou Schonovou, se kterou jsme konzultovali Bartolomějův vývoj a potřeby. Dala nám pár dobrých rad a další poslala e-mailem:

1) nápodoba
Podpora napodobování
Je dobré začít tím, že Vy začnete napodobovat dítě (jde o zrcadlení její
činnosti). Když si toho všimne,bude asi překvapená, pokud toto budete zkoušet
častěji a zároveň přidávat i své jednoduché hry, měly by se jednodušeji se měnit
role, že dítě bude napodobovat Vás.Získá tím důležitou zpětnou vazbu.
Napodobujte i zvuky, které dělá.
Můžete zkusit různé říkanky, při kterých se zároveň dělají pohyby
Děti velmi rády napodobují reálné činnosti – utírání prachu, zametání (může mít
vlastní hadřík, lopatku a smetáček…
Zrcadlo také velmi rozvíjí nápodobu
Můžete zkusit vedení ruky –kdy nejprve společně s dítětem uchopíte kostku a
hodíte jí do krabice, pokud ucítíte, že po několika opakování, že spolupracuje,
svou ruku posuňte dál na zápěstí, loket, rameno.
Používejte stejná gesta(mávání, ukazovák před ústy – ztišení…)v určitých
situacích jako doprovod k mluvenému projevu


2) Vestibulární clona
Vestibulární clony slouží především k odstranění zlozvyků od dětí, jako jsou:
- cucání palce
- sání rtů
- cpaní jazyka mezi zuby
- navyklé dýchání ústy
- používání dudlíku
Sací zlozvyky deformují dentální oblouk, a to především do případů „otevřeného skusu". Brání také normálnímu růstu čelisti. Možné následky zahrnují také neadekvátní žvýkání a nesprávnou výslovnost. Často také dochází k tlačení horních předních zubů dopředu, což překáží nosnímu dýchání, které vede k častým respiračním onemocněním. Těmto zlozvykům lze předcházet již v ranném věku a tím zamezit nepatřičnému postavení čelistí. Eliminace špatných sacích návyků v době výměny zubů umožňuje správné uspořádání prořezaných stálých zubů.


3) hra:
bedničky - papírová krabice (můžeze získat různé velikosti, nalepit na ni suché
zipy, nebo pod ni dát protiskluznou podložku)
firmy (hračky, hry)
Vhodné je našít dětem na stará trička suché zipy a druhou část dát na malé
hračky, plyšáky (začíná se tak s nácvikem soběstačnosti), stejně tak je dobrá
hra s kroužky - navlékání na ruce nohy...
V příloze uvádím obecné informace o hračkách, zde je několik adres na firmy s
hračkami.
- www.benjamin.cz
-www.chytrehracky.cz
-www.lamaze.cz (i hračky vibrační)

-Jemná motorika:
JEMNÁ MOTORIKA
(jednotlivé druhy úchopů, koordinace oko- ruka, spolupráce obou HKK…)
Jemné kartáčování rukou kartáčkem na nehty nebo chirurgickým kartáčkem,
masírování rukou „ježečkem“
Otevírání krabic, uzávěrů, obracení ponožek na ruby, skládání kapesníků –
ubrousků, výroba „sluníčka“ z kolíčků a tvrdého papíru (při těchto činnostech se
zároveň cvičí koordinace oko – ruka)
Hledání malých předmětů (hraček z kindervajíček) v nádobě s rýží, hrachem,
korálky… (stimulace rukou a jejich zapojení do činnosti)
Modelování, vykrajování z modelíny (těsta), hraní si s tiskátky (v těchto
činnostech se zároveň procvičuje koordinace a síla)
Tvoření z těsta
Provlékání tkaničky provlékadlem
Ořezávání tužek
Obkreslování tvarů
Trhání papíru (stříhání) + lepení (koláž)
Spojování obrázků (co k sobě patří)
Cvrnkání kuliček
Dotýkání palce a ostatních prstů (palec + ukazováček, palec+prostředníček,
palec+prsteníček, palec+malíček) (zároveň se cvičí koordinace)
Vystřihování + lepení obrázků z časopisu (nalepení poloviny obrázku – druhá
polovina dokreslení (není až tak důležitý výsledek jako samotné tvoření)

KOORDINACE:
Kutálení míčem (kolem svého těla)
Hra „zrcadlo“ – dospělý nebo jiné dítě dělá různé pohyby a dítě je zkouší co
nejpřesněji napodobovat
Navlékání korálků, knoflíků
Vkládání geometrických tvarů do krabice s otvory
Práce s tiskátky (nutná jemná motorika i síla)
Přelévání vody, nebo přesypávání písku (mouky…) do různých nádob
Tančení – hýbání se do rytmu – když se hudba zastaví dítě zůstane stát jako
socha
Vytleskávání rytmu
Nošení např. pingpongového míčku na lžičce
Házení míčky, papírovými koulemi, kamínky do koše, do vystřiženého otvoru
v papíru, na cíl (co nejblíže k velkému míči)
Poznávání materiálu, velikosti,tvaru s vyloučením zrakové kontroly
Hledání stejného materiálu (hmatové pexeso)
Kartáčkování rukou
Udržování rovnováhy na rehabilitačním míči v sedu, lehu na bříšku…
Chůze po stužce přilepené na zemi nebo křídou namalované čáře na chodníku


citlivost
jemné kartáčkování rukou kartáčkem na nehty, masírování rukou ježečkem (míček
s bodlinkami, který se dá koupit ve zdravotnických pomůckách)
dávejte dítěti hračky(nebo i bezpečné předměty denní potřeby) z různých druhů
materiálů
Zkoušejte hladit ručičky i nožičky různými materiály, zkoušet různou teplotu
(plena ohřátá na topení,mokrá, studená)
Zkuste na ruce a nohy foukat, bubnovat prsty, jemně „štípat“, uchopovat a
pouštět(+ vyvinutí jemného tlaku) –
Zkuste „drnčící“(vibrující) hračku – vibrace jsou velmi důležité pro hluboké
čití.
pokládejte dítě na různé druhy povrchů (různé druhy látek, papír, alobal…)
zkuste si hrát s kroužky – dobře se uchopují, dají se navlékat na ruce nohy(to
podporuje rozvoj vnímání vlastního těla)

Zkoušejte zda citlivost je vázaná na zrakovou kontrolu či ne.

Toaleta:
problémy mohou souviset s poruchami vědomí svého těla
poruchou stability
sníženou citlivostí k pocítění potřeby
problém s posloupností

Zde jsou obecné rady, co dělat:
- dítě musí sedět pohodlně a být stabilní (točník můžete umístit např do rohu
místnosti, do krabice s oříznutou přední a vrchní stěnou
- u toalety menší prkénko, madlo nebo, cokoli jiného, za co je možné se
přidržet
-nespěchat
- série obrázků - sedátko (nočník), toaletní papír, splachování, umití rukou -
připomíná to dítěti opakovaně postup činností
- můžete hrát hry, při kterých se prostrkují předměty mezi nohama, kolem nohou,
za zády,
je to nácvik zaměřený na pohyby na toaletě.
- mohou se používat vlhčené kapesníčky - pro dítě je to snažší manipulace
- pravidelný čas chození na toaletu

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Set piktogramů - nežádoucí chování

Set piktogramů - aktivity do školky