Vzdělávací politika pro příští generace

Dnes se u nás v Liberci v Krajské knihovně konala konference na téma "Vzdělávací politika pro příští generace". Bylo nás tam sotva 20, pár lidí z města a kraje, ze škol tu překvapivě převažovali spíše zástupci škol praktických a speciálních, než běžného vzdělávacího proudu... No jo no.... Bylo to zajímavé, bohužel jsem se nemohla zúčastnit závěrečné diskuse, tak jen pár poznámek... (zkouším možnosti dělání si zápisků pomocí své nové hračky, tabletu Asus + využití aplikace Evernote, proto poměrně stručné. Ale časem snad přibudou i prezentace).


VZDĚLÁVACÍ POLITIKA PRO PŘÍŠTÍ GENERACE
21. ledna 2014 v malém sále Krajské vědecké knihovny od 14. do 17. hodin


Tvorba a implementace krajských vzdělávacích koncepcí
Mgr. Karin Marques, Nadace Open Society Fund Praha




Open Fund Society, působí od r. 93, 5. největší nadace (dle objemu přerozdělených peněz)
Hlavní oblasti podpory: Podpora demokracie, demagog.cz, rekonstrukce státu, rovné příležitosti, eu, mladí a veřejný život
Ze zahraničí importovali školský vzdělávací program "Začít spolu" a také "Čtením a psaním ke kritickému myšlení"
Poslední dobou řeší hodně inkluzivní vzdělávání



Projekt ŠIKK - školská inkluzivni koncepce krajů
Nabídka krajům

Nastartování procesu
Pracovní skupina
Metodické podpora
Zapojení cílové skupiny
Východiska

Rovné šance
Všichni znamená všichni
Individuální přístup
Př. Karlovy vary

Pracovní skupina
Setkávání
Studijní cesta
Externí šetření východisek na polovině zš v kraji
Formulace koncepce, představení
Běží realizace
Zajímavé zjištění z výzkumu:
Není korelace mezi počtem děti ve třídě a počtem integrovaných, asistent pedagoga je také až poslední podmínka.




Podpora školám ke snížení neúspěchu žáků ve školách
PhDr. Arnošt Veselý, Ph.D., vedoucí katedry veřejné a sociální politiky FSV UK







Definice - Na úrovni jednotlivce

Předčasné ukončení školy
Opakování ročníku
Nedosažení úrovně znalostí

V čr 17% žáků nedosahuje úrovně 2 čtenářské gramotnosti
Matematicka gramotnost obdobně

Příčiny neúspěchu

Známky
Chování
Rodina (až 1/3)
Struktura a praktiky škol
Politiky na úrovni vzdělávacího systému
Podmínky na trhu práce

Až do 80. let indikátory na úrovni žáka - "nemá na to, nebylo mu dáno"
Překonáno, selhává škola, systém.
Škola, neschopnost poskytnout inkluzivní vzdělávání


V ČR velký rozdíl mezi školami.

OECD - doporučení

odstranit opakování ročníku
Vyhnout se předčasnému rozdělování žáků do různých vzdělávacích směru
Předejít segregaci
Financování sociálně znevýhodněnych žáků je nákladnější
Koncipovat rovnocenné vzdělávací směry vyššího středního vzdělávání


Vše je o lidech...

Posílit a podpořit vedení škol, zbavit administrativní zátěže ("tajemník")
Atmosféra podpory
Učitelé
Rodiče
Komunita

Předškolní vzdělávání pro všechny
Spolupráce s rodiči
Příprava pedagogů


Zvyšování kapacit
- systém je tak dobrý, jak dobří jsou lidé v něm
- učit učitele
- vyhledávání žáků s potenciálními problémy




Možnosti systémových změn v oblasti podpory sociálně znevýhodněných žáků
Mgr. Zdeněk Svoboda, Ph.D., katedra pedagogiky PF UJEP




Peníze...
Školství 4,3 %, průměr OECD 6,2% = Dlouhodobě podinvestovany systém...

statistiky týkající se romských dětí
uplatnění absolventů praktických škol - mizivé uplatnění absolventů sociálně znevýhodněných - diskuse na téma, není tedy jedno, kde se vzdělávají, když to stejně nedopadne dobře?

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Set piktogramů - nežádoucí chování

Set piktogramů - aktivity do školky