Seminář: Vzdělávání dětí s mentálním postižením v inkluzívním prostředí

Na konci února jsem se zúčastnila akce, kterou pořádala Společnost pro podporu lidí s mentálním postižením v České republice, o.s. ve spolupráci s Rytmus, o.s. a Společností rodičů a přátel dětí s Downovým syndromem, o.s. - jmenovalo se to:Vzdělávání dětí s mentálním postižením v inkluzívním prostředí a bylo to určeno rodičům dětí s mentálním postižením. 

Včera jsem našla nějaké zápisky a poznámky, které bych si chtěla nějak uchovat, a proto ještě tenhle článek. 

Inkluzivní vzdělávání
- přístup ke vzdělávání, kde žáci se speciálními potřebami, včetně zdravotního postižení, jsou vzdělávání ve školách v místě bydliště v běžných třídách společně s vrstevníky
- je jim přitom poskytována podpora a vedení, které zabezpečuje jejich účast na společném vzdělávání a zároveň respektuje/naplňuje jejich individální potřeby a rozvíjí jejich silné stránky.
- Je to na dítě orientovaná filosofie/přístp, kter uznává (resp. je mu vlastní), že každé dítě má něco pozitivního, čím může přispět společnosti, pokud se mu dostane náležité podpory.
- posunutí hranice mezi školou a komunitou/obcí prostřednictvím inkluzivního vzdělávání.
INKLUZE JE ZMĚNA!
- strach ze změny...
 - ze ztrát zaměstnání
 - z nových odpovědností
 - že nebudu rozumět...
- změny nás zlobí...

Nedostatek školního úspěchu:
Na straně žáka:
- nízká inteligence
- rodinné faktory
- socioekonomické vlivy
- postižení
- motivace
Na straně školy:
- neefektivní vyučovací techniky
- nedostatek podpory
- nepřizpůsobený obsah učiva
- neefektivní řešení problémů
- nedostatek dalšího vzdělávání učitelského sboru
Co může pomoci?
- snížení počtu dětí
- podpora učitelů - odborníci, asistenti, dobrovolníci
- diferencované vzdělávání dětí, vyučovací techniky, individuální vzdělávací plán
- další vzdělávání učitelů
- společné řešení problémů
- spolupráce s rodiči
Některé znaky inkluze:
- dítě je řádným žákem školy v místě bydliště
- škola spolupracuje s odborníky
- žákovi je poskytována odborná péče přímo ve škole
- žák má funkční IVP, existuje tým
- rozvrh hodin odpovídá vyučování celé třídy
- existují rozumně upravené učební plány
- žák postupuje se svým učitelem
- pedagogové mají možnost konzultací
- učitelé věnují žákovi pozornost a využívají své kompetence
- škola je podporována zřizovatelem
- začleněný žák je předmětem zájmu celé školy

STŘEDISKO PODPORY INKLUZE O.S.RYTMUS - IVA UZLOVÁ
Podpora:
- poradenství (telefon, e-mail, osobní jednání)
- vzdělávání - akreditované (v současné době nabízejí 8 akreditovaných kursů pro učitele - např. inkluze, vyučovací techniky), osvětové pro učitele, asistenty
- kursy - kursy pro uživatele služeb: Tovaryš, sociální dovednosti, hospodaření s penězi, základy angličtiny
- publikace
- osvěta - konference

V inkluzivní škole se více než na výkon klade důraz na proces učení.

Asistenční služby
- osobní asistent - oblast sociální, zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách
- pedagogický asistent (též asistent pedagoga) - zákon 561/2004 Sb., školský zákon a vyhláška 73/2005
Asistent
- měl by vědět, proč je dítě ve škole, v běžné třídě a je schopen to sdělit spolužákům, učitelům, ostatním rodičům
- aktivně spolupracuje s učitelem, připravuje se na hodiny
- zná individuální vzdělávací plán žáka, účastní se jeho sestavování
- poskytuje žákovi pomoc, ale nedělá práci za něj
- podporuje žáka k samostatnosti
- podporuje žáka v rozhovoru s ostatními, podněcuje ke komunikaci
Chyby asistenta
- přehnaná péče
- mluví a rozhoduje za dítě
- nepřiměřeně zasahuje do práce učitele
- je pasivní, neprosazuje zájmy dítěte
- pracuje chaoticky, nevede záznamy
- je nespolehlivý
- kritizuje učitele před dítětem nebo rodiči

Rady pro výběr asistenta
- motivace
- představa spolupráce
- kreativní, flexibilní
- komunikace, spolehlivost
- ztotožnění se s myšlenkou inkluze
Úspěch
- vytvoření efektivního systému sběru a předávání informací o dítěti (podklady, popis úspěšnosti intervenčních strategií - důležité pro přechody: z mateřské školy do základní školy, z prvního stupně na druhý stupeň, ze základní školy na střední školu)
- spolupráce s rodiči i odborníky
- tým odborníků

Role rodiny ve vzdělávání
- rodiče by měli mít jasno, co pro dítě chtějí, jakou by mělo mít dítě v kolektivu pozici
- rodiče rozhodují o tom, kde se bude dítě vzdělávat

Individuální vzdělávací plán
- za sestavaní ze zákona odpovídá ředitel školy

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Set piktogramů - nežádoucí chování

Set piktogramů - aktivity do školky