Ještě jednou a naposledy - víkend na téma Inkluze

Jako účastník semináře o inkluzi jsem od SPMP včera dostala zprávu ze semináře a nějaké další podklady. Vyžádala jsem si svolení k dalšímu šíření a tímto tak činím. Myslím, že řada informací by mohla být užitečná i pro rodiče, kteří se zúčastnit nemohli...







Takže - nejprve tisková zpráva a pak odkazy na další materiály a prezentace.

Seminář Vzdělávání dětí s mentálním postižením v inkluzívním prostředí určený pro rodiče dětí s postižením proběhl 19.-20.2.2010 v Praze Vinoři v bezbariérovém Centru Mariapoli. Organizovaly jej Společnost pro podporu lidí s mentálním postižením v České republice, o.s. ve spolupráci s Rytmus, o.s. a Společností rodičů a přátel dětí s Downovým syndromem.

Seminář se věnoval tématu inkluzívního vzdělávání dětí s mentálním postižením. Jeho hlavním cílem bylo rodičům objasnit součastnou situaci v České republice (současná praxe, školská legislativa), předat vlastní zkušenosti lektorek, které jsou zároveň rodiči dětí s mentálním postižením, umožnit rodičům sdílet své zkušenosti s ostatními rodiči a především dodat jim odvahy a podpořit je ve vzdělávání svých dětí.

Semináře se účastnili jak rodiče, jejichž dítě chodí do běžné školy, tak i rodiče, kteří se teprve rozhodují, jaký typ školy pro své dítě zvolí, tak i rodiče, jejichž děti jsou již dospělé. Seminář probíhal interaktivní formou. Řešily se problémy, se kterými se rodiče v procesu začleňování svých dětí do běžných škol potýkají.
Rodiče identifikovali následující typy problémů:

- negativní postoj odborníků (SPC, pedagogové, ředitelé) k inkluzivnímu vzdělávání
- neochota spolupracovat (škola, pedagogové, ředitelé)
- nedostatečné využití možností individuálního vzdělávacího plánu
- nedostatek financí na asistenta
- neochota upravit učivo dle potřeb dítěte
- obtížné rozhodování, zda dítě dát do běžné školy či do speciální
- sourozenci – zda mají být ve stejné třídě, otázka odpovědnosti za sourozence s postižením

V pracovních skupinách se dále diskutovalo o výhodách a nevýhodách inkluzivního vzdělávání, vytvářely se strategie zvyšování povědomí o inkluzivním vzdělávání a hledaly se způsoby a metody, jak pojmout výuku konkrétních učebních témat ve třídě, kde je integrován žák se speciálními potřebami. Seminář posloužil krom poskytování informací o inkluzivním vzdělávání, také jako prostor pro předávání a sdílení zkušeností . Z diskuzí a pracovních skupin vzešly různé náměty a nápady, které mohou být inspirativní i pro organizující subjekty. Mezi zajímavé nápady patřil určitě způsob osvěty o inkluzivním vzdělávání formou seriálu, jehož hlavní protagonista by měl dítě s postižením, které chodí do běžné základní školy.

Velkým přínosem pro dění na semináři byla účast pedagogických asistentů, kteří rodičům přibližovali, jak může v praxi inkluzivní vzdělávání fungovat.
Součástí semináře bylo i promítání 2 filmů prezentující dobrou praxi inkluzivního vzdělávání u nás i v zahraničí.

Teze semináře:
„Když může inkluze fungovat v rodině, proč by nemohla fungovat ve škole…“





P

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Set piktogramů - nežádoucí chování

Set piktogramů - aktivity do školky