Individuální plán pro Bartoloměje na rok 2010 - 1. verze
Individuální plán pro Bartoloměje na rok 2010
Komunikace
Výchozí situace:
- Bartoloměj dokáže zvukem či spíše gestem označit či poznat několik předmětů (zvířátka, traktor, auto, bublifuk), některým slovům rozumí, jeho komunikace většinou probíhá tak, že dotáhne druhou osobu k předmětu a ukazuje na něj, příp. věc vkládá druhému do ruky a naznačuje, že má s ní má být něco uděláno.
Cíl:
- Bartoloměj začne používat znaky (80-100 znaků za rok) – z Baby Sign, příp. obrázky z PECS.
- Bartoloměj začne vydávat zvuky - slabiky, naučí se pár jednoduchých slov (10-20), zvládne dvouslovnou větu.
Prostředky:
- - Baby sign - každý týden cca dva znaky - několikrát denně opakovat (video, kartička, předmět), trénuje víc osob (rodiče, prarodiče, v miniškolce, v dětském koutku) - vyhodnotit po měsíci (zpomalit, zrychlit, opustit metodu)
- - Obrázkový systém – fotografie – nafotit činnosti, zalaminovat, používat. Postupně zkusit obrázky z PECS nebo podobného obrázkového komunikačního programu.
- - Logopedie u dr. Jancíkové - jednou za 3 týdny, k tomu trénink denně (rodiče, prarodiče, v miniškolce, v dětském koutku)
- - jednoduchá řeč, měnit ton hlasu, zpívání, napodobování
- - PC program - Hravé učení, Pasivní sledování - povzbuzování ke zvukům, opakování - jednou denně 15-20 minut
- - knížky, ukazování obrázků, zvukové hračky apod.
Integrace, socializace
Výchozí situace:
- Bartoloměj má stále obavu z malých dětí, zejména po delší pauze v kontaktu s nimi. Bojí se jejich pláče, uzavírá se do sebe při nenadálem hluku. Zároveň ho ale děti zajímají, pozoruje je, snaží se s nimi navázat kontakt, ale neumí to. V současné době 1x týdně až 1x za 14 dní mateřské centrum, 1x týdně až 1x za 14 dní miniškolka (dopoledne), 1x týdně dětský koutek (3 hodiny), nepravidelně individuální kontakty s dětmi (synovec a neteř, dvojčata apod).
Cíl:
- Sehnat pro Bartoloměje od září 2010 školku alespoň na 2 dopoledne v týdnu - pravidelný program, odborné vedení, stejný kolektiv dětí.
- Pokračovat v zavedeném programu 1x týdně mateřské centrum (dopoledne), 1x týdně až 2xtýdne miniškolka (dopoledne), 1x až 2x týdně dětský koutek.
Prostředky:
- - zapojení SPC Turnov do hledání školky
- - kontakt rodičů postižených dětí
- - internet, prarodiče
- - dny otevřených dveří v jednotlivých školkách - obejít i s Bartolomějem
- - oslovení vybraných ředitelek MŠ
- - Přidat nějakou další aktivitu, spojenou s účastí dětí - plavání v bazénu, návštěvu divadla, akce pro děti v knihovně, trampolíny apod.
Kognitivní rozvoj:
Výchozí situace:
Bartoloměj zvládá zkoumání předmětu, vztah příčiny a následku, rozliší některé tvary a barvy, postaví komín, horší je to s napodobováním, kompletací, přiřazováním, vybíráním. Nezvládá třídění, seskupování, má problémy s udržením pozornosti, motivací.
Cíl:
Bartoloměj dokáže odlišit malé a velké, dokáže rozeznat tvary a využít je (kruhový otvor, vkládání), rozezná základní barvy, zvládně třídit věci podle barev, tvarů, vzoru, účelu.
Prostředky:
- - hry, říkanky - viz Hry a činnosti pro vývoj dítěte s postižením
- - strukturované učení - 2-3x denně cca 10-20 minut, 3-4 dovednosti
- - napodobování, trénink soustředění
- - rozvíjející hračky a činnosti(raná péče, internet)
- - zapojení dalších osob (miniškolka, dětský koutek, širší rodina)
Sebeobsluha - hygiena
Výchozí situace:
Bartoloměj neudržuje čistotu, pleny celodenně, vysazování na nočník odmítá a reaguje na něj hystericky, WC odmítá.
Cíl: Bartoloměj dokáže vydržet bez plen přes den.
Prostředky:
- Zkusit několik dnů bez plen - nechat zažít nepříjemný mokrý pocit (leden)
- Zkusit další možnosti, jak nalákat na nočník - jídlo, pohádky v TV, počítač, bublifuk..
- Najít nějaké video s nočníkem
- Pokud nebude připravený – nechat několik týdnů pauzu.
Sebeobsluha – oblékání
Výchozí situace:
Bartoloměj si umí sundat pouze ponožky, při oblékání a svlékání někdy spolupracuje, jindy je to zápas.
Cíl: Bartoloměj si umí obléknout a svléknout kalhoty na gumu, umí si sundat a obléknout triko nebo svetr přes hlavu. Umí si nazout boty.
Prostředky:
- Každodenní trénink, obrázky, video, odměna.
- Zapojení dalších osob – otec, prarodiče, miniškolka
Chování
Výchozí situace:
Bartoloměj v řadě situací reaguje neadekvátně a odmítavě (čištění zubů) brečí a hystericky ječí (lékař, stříhání nehtů, mytí vlasů, česání), vzteká se, lítá po místnosti (nové prostředí), odmítá poslouchat, odmítá jít za ruku
Cíl: Zlepšení výše uvedeného.
Prostředky:
- Vysledovat zklidňující faktory - hudba (mp3 se sluchátkami), jídlo, přesunutí pozornosti, HANDLE praktiky, předchozí příprava na konkrétní činnost (lékař: fotky doktora, obrázky ordinace, trénink poslouchání fonendoskopem, měření a vážení, video s návštěvou u doktora).
Pohybový vývoj:
Výchozí situace:
- Bartoloměj je dobrý v hrubé motorice, vyleze na skluzavku, židli, stůl, žebřík, umí chodit po schodech, skáče na trampolíně, jezdí na odrážedle, umí kotrmelec, běhá v náročném terénu, chytí míč. Jemná motorika je velmi slabá - dokáže postavit kostky na sebe, vložit věc do kalíšku, navléknout kroužky, neumí držet tužku, používá prakticky jen palec a ukazováček.
Cíl:
- Bartoloměj bude trénovat hrubou motoriku - zvládne jízdu na tříkolce, trakaře, skákání na rovině. Posílí břišní svaly. Jemná motorika - dokáže navléknout s dopomocí velké dřevěné korále, dokáže spojit jednoduché kostky ze stavebnice, dokáže namalovat sám čáru, dokáže se najíst lžičkou a napít sám z hrnečku nebo brčkem.
Prostředky:
- - plavání, tancování, cvičení při hudbě
- - posilování svalů na míči
- - běh, skákání, lezení – výlety do přírody, dětská hřiště
- - na jaře opět zkusíme hipoterapii
- - houbičky do vany, zkoušet různé materiály na používání všech prstů, celé ruky (plastelína, sypké věci, písek, těsto)
- - šroubování (sklenice, tuby)
- - hraní na hudební nástroje - tamburína, rumbakoule, klávesy
Konkrétní realizace a vyhodnocení:
- Každý víkend vyhodnotit program z minulého týdne a připravit konkrétní plán na příští týden – vždy konkrétní aktivita pro konkrétní oblast (vybrat znaky z Baby signs, připravit a zalaminovat obrázky, připravit konkrétní činnosti pro strukturované učení), naplánovat socializační aktivity (min. 3 týdně), nastudovat literaturu.
- Fotit a točit Bartoloměje při aktivitách - internet
- Zapojit co nejvíce dalších osob – připravit program pro miniškolku a dětský koutek TUL (znaky, obrázky, strukturované učení)
- Opakovat, opakovat, opakovat už naučené
- Aktivity, zprávy o posunech, pokrocích dát na blog - Projekt 365/2010
- Jednou měsíčně zhodnotit dosažené pokroky – přizpůsobit tempo, vypustit nebo přidat aktivitu – výsledky na internet.
- Zhodnocení výsledků – červen, prosinec.
Komentáře
Okomentovat