Kulatý stůl na kraji, včetně zápisu



Dnes zase krůček (snad) správným směrem...

KULATÝ STŮL k problematice osamostatňování dětí s mentálním a kombinovaným postižením po ukončení povinné školní docházky.

Pořádali jsme my, rodiče z iniciativy Z hnízda. S účastí hejtmana Martina Půty, náměstka hejtmana pro oblast sociální Petry Tulpy, předsedkyní sociálního výboru Danielou Weissovou, skvělou moderátorkou Annou Provazníkovou a dalšími, vč. rodiču dětí s postižením. A samozřejmě se zástupci SPMP, kterým patří velké díky. 

Zabývali jsme se hlavně nedostupnými sociálními službami v Liberci (denní stacionáře, centra denních služeb), na přetřes ale přišlo i sociální školství a jeho nedostatečné kapacity.

Slibem nezarmoutíš, ale mám z toho docela dobrý pocit:-)








A tady zápis z celého jednání:

Kulatý stůl k problematice osamostatňování dětí s mentálním a kombinovaným postižením po ukončení povinné školní docházky – možnosti sociálních služeb v Liberci (zejména denní stacionáře a centra denních služeb)

Krajský úřad Libereckého kraje, 7. 2. 2024

 

1)        Představení rodičovské iniciativy Z hnízda a jejích dosavadních aktivit a cílů (Mgr. Hana Kubíková)

·        Dosavadní činnost:

-            spolupráce se Společností pro podporu lidí s mentálním postižením v ČR (projekt Z hnízda, odborná podpora)

-            dotazníky zjišťující potřebnost a zájem dalších rodičů

-            semináře o sociálních službách pro rodiče

-            účast na komunitním plánování města Liberec

-            setkání zástupců města a kraje v Centru denních služeb (CDS) v Jablonci nad Nisou v květnu 2023, viz. https://www.kraj-lbc.cz/aktuality/zastupci-libereckeho-kraje-zahajili-dialog-s-rodici-hendikepovanych-deti-o-rozsireni-vhodnych-socialnich-sluzeb-n1143870.htm

·        Zjištění:

-            děti mají omezenou možnost dalšího vzdělávání – malá kapacita na středních školách, zvýhodnění dětí s lehčím postižením + omezená možnost prodlužování základní školní docházky

-            Potřeba dětí i rodičů, aby existovala kvalitní služba komunitního typu se smysluplným  denním programem – viz. One page (příloha zápisu)

-            prezentace současného stavu vybraných sociálních služeb v Liberci a okolí (zejména denní stacionáře a CDS) - omezená nabídka, nedostatečná kvalita

·        Co nabízejí rodiče Z hnízda:

-            spolupráci, semináře pro zástupce samosprávy - sdílení příběhů, situace a potřeby z pohledu rodičů a jejich dětí s postižením, metodická videa, příklady dobré praxe v sociálních službách, návštěvy do jiných krajů - např. centrum Arpida (České Budějovice).

 

2)        Analýza systému péče o děti s postižením s přihlédnutím k mladým dospělým v Libereckém kraji Nadace J&T (Alena Svobodová) (text najdete zde: https://odbor-socialni.kraj-lbc.cz/oddeleni-rozvoje-a-financovani-socialnich-sluzeb/planovani-socialnich-sluzeb )

·        Situace služeb - denní stacionář a centrum denních služeb pro děti od 6 do 18 let v Liberci

-            V Libereckém kraji je cca 2 800 dětí s postižením (statisticky), z toho kolem 1 400 s mentálním postižením, 20% s kombinovaným postižením; většina – téměř 99% v domácím prostředí

-            v ORP Liberec je pouze jeden denní stacionář pro děti Alvalída a dvě centra denních služeb APOSS a Jedličkův ústav; dále službu poskytuje Centrum denních služeb v Jablonci nad Nisou (mimo ORP Liberec), je evidentní nedostatečné kapacitní pokrytí

-            denní stacionáře zahrnují více cílových skupin (senioři dohromady s mladistvými)

·        Družiny a školní kluby v ORP Liberec (jako alternativní možnost pro děti) – velmi omezená kapacita a rozsah

·        Doporučení: zapojit rodiče do plánování soc. služeb, navýšit kapacity sociálních služeb, tvořit podpůrné týmy při narození, osvěta veřejnosti

·        Bariéry:

-            speciální školství na rozdíl od jiných typů vzdělávání nenavyšuje kapacity

-            rozdílný pohled rodičů a poskytovatelů na kapacitu služeb

-            chybí koordinace a návaznost (věkově, interdisciplinárně)

-            riziko přenosu „ústavního“ modelu poskytování služeb při transformaci do menších typů zařízení

V rámci diskuse paní Svobodová upozornila na Výzvu – národní plán obnovy: kraj může nakupovat byty, domy, nesmí se navyšovat kapacita služeb, pouze transformovat: DOZP JÚ může přestěhovat děti do bytů a prostory využít pro ambulantní službu, je možné i pro DOZP a ambulantní a terénní služby (zázemí).

 

Diskuse: zkušenosti přítomných rodičů korespondují se závěry Analýzy i zjištění iniciativy Z hnízda (nedostatek kapacit a problém s kvalitou stávajících sociálních služeb).

 

3)        Náměstek hejtmana LK Mgr. Petr Tulpa

·        Situace v Libereckém kraji

-            Komunitní plánování jednotlivých měst zatím nefungovalo jako příprava podkladů  pro Kraj, Kraj se to nyní snaží změnit - na každé obci s rozšířenou působností bude koordinátor komunitního plánu a bude poskytovat na společném krajském setkávání podklady do budoucna.

-            Školní kapacity ve školách dle § 16 v LK nestačí

-            Nejsou peníze a pozemky

-            Výhled rozšíření kapacit: do 2 let, do 4 let a do 6 let (komunitní plánování snad bude fungovat).

 

·        Vývoj v obcích:

-            Jablonec nad Nisou – nástavba CDS (navýšení kapacity 8-10 míst, konec roku 2025 by měla služba v nástavbě začít fungovat).

-            Česká Lípa – nástavba zařízení v ul. Hradecká, do 2 let, vznik odlehčovací služby, řeší se nákup pozemku - do tří let.

-            Vratislavice - rozšíření CDS Jablonec n./Nis, pozemek LK, územní plán je probraný, odhad: za  4-5 let.

-            Raspenava – možnost rekonstrukce staré budovy po transformaci - hotovo by bylo cca za 4 roky, ale nesmí se navyšovat kapacita dané služby.

-            Smržovka – není možné, aby stavbu zajišťoval mikroregion, dům k rekonstrukci - všechny služby v jednom domě, LK chce vyhovět cílové skupině a hledat řešení.

-      Jablonné v Podještědí - bývalá LDN (Senecura, insolvence), neuskuteční se.

 

 

 

-            Liberec:

-            APOSS – Vratislavice/Rochlice I. a II. – nenavyšuje se kapacita, jde o transformaci, po umístění klientů bude budova v Zeyerově ul. k rekonstrukci - výtah jako řešení bezbariérovosti -  dalo by se upravit za 3 roky.

-            Jedličkův ústav: část kapacity ZŠ pro TP přejde do budovy v Zeyerově ul. - uvolní se prostory od září 2025,  je třeba jednat s řediteli ústavu a školy (Mgr.Ptáček, Mgr.Šťastný) – o vzniku/rozšíření služby, ale i o nastavení služby – kvalitě, individuálním přístupu, komunikaci s uživateli/rodiči. Rodičům je přislíbena účast na jednání o budoucnosti Jedličkova ústavu a plánování služby.

 

-      Homesharing se spouští tento rok (snad), dáváme půl mil. do začátku ( pouze PAS).

-      Vratislavice jako možnost pro Liberec - pozemky kraje - celkem 2 - 3 objekty, první dům - služba „pro vás“ – CDS pro lidi s mentálním postižením, další pro PAS a s duševním onemocněním - pobytové služby, DZR.  Potřeba zatlačit na Liberec (paní Bc. Teplá) pro zrychlení procesů kolem potřebných povolení. Obsah a rozsah služby 1. domu bude utvářet paní ředitelka Kadlecová (CDS Jablonec n. Nisou)

 

è Paní PhDr. L. Kadlecová, ředitelka Domova a CDS Jablonec, p. o.: Vratislavice – CDS + odlehčovací lůžka, cílová skupina: 15+ s PAS, ale i s mentálním a kombinovaným postižením,  v CDS v Jablonci jsou uživatelé s PAS až v poslední době, personál se dobře přizpůsobil a funguje to. Plánujeme kapacitu 15 uživatelů, službu je možné budovat podle představ rodičů

è Pan Mgr. Jiří Tůma, vedoucí oddělení rozvoje a financování soc. služeb LK upřesnil, že je třeba nastavit personální standard, proto je v plánu uvedena cílová skupina PAS+ (vyšší nároky na personální kapacitu), je třeba mít tým, který zvládne různé diagnózy – PAS x kombinované postižení x mentální postižení.

è Paní Weissová: je třeba písemně upřesnit, pro které cílové skupiny, je třeba zapojit zástupce rodičů: aby dohlíželi  jako „další oko“ na stavbu a celkový projekt, aby byla stavba funkční.

è Paní Svobodová upozornila na nebezpečí vzniku „ústavů na ležato“ – při vytváření nové služby nevytvářet nové ústavy, ale zakládat moderní komunitní sociální služby.

 

 

4)        Hejtman LK Martin Půta:

·        Snažíme se propojit resorty, nefunguje to ideálně.

·        Zeyerova: je třeba komunikace mezi řediteli (Ptáček x Šťastný), hledá se řešení, jak bude s prostory v Jedličkově ústavu po odchodu základní školy pro tělesně postižené naloženo. Včera zasedala rada kraje: peníze na investice jsou, příští rok na podzim by měla být škola přestěhována.

·        CDS Jablonec je kvalitní služba, za 3 – 4 roky vybudovat službu ve Vratislavicích je příliš optimistické, spíše za 5 let.

·        Varianta – možnost využít jiný prostor, kde by bylo možné provozovat službu na přechodnou dobu, bylo by to řešení. Optimálně prostory v majetku kraje nebo města.

 

 

5)        Diskuse týkající se speciálního školství

Náměstek Mgr. P. Tulpa doporučil rodičům, aby tlačili na školy ohledně prodlužování základní školní docházky.

V následné diskusi rodiče upozornili na problémy, které se týkají předčasného odchodu ze vzdělávání, dětem není dovolováno pokračování v základním vzdělávání (konkrétní příklad rodiče z České Lípy, kde se ředitelka speciální školy odvolává na pokyn kraje neprodlužovat základní vzdělávání).

Mgr. Martina Bambuszová upřesnila délku školní docházky do speciální školy dle školského zákona: Vzdělávání v základní škole speciální má deset ročníků, rodič může požádat ředitele školy o jeho prodloužení v 10.ročníku. Dle Mgr. Bambuszové se ředitelé nemohou odkazovat na Kraj, je toto plně v kompetenci ředitele školy, na jeho posouzení pokud žák naplnil podmínky rámcového vzdělávacího programu, tzn. prospěl,  splnil počet hodin a získal doložku o získání základů vzdělání, nelze již prodloužení povolit.   

Dle zkušenosti rodičů v jiných krajích prodlužování základního vzdělávání u žáků speciálních škol funguje. V návaznosti na to hejtman Půta požádal metodičku speciálního školství o vypracování analýzy, jaká je v tomto praxe v jiných krajích.

Rodiče dále upozornili na to, že nejsou dostatečné kapacity středního speciálního školství pro děti se středně těžkým a těžkým mentálním postižením a kombinovaným postižením (jednoletá a dvouletá škola praktická). Např. SOŠ Jablonecká obory C - praktická škola jednoletá letos přijímá jen 6 studentů a praktická škola dvouletá 12.

Dle Mgr. Bambuszové a náměstka Mgr. Tulpy jde o školu pro tzv. schopnější žáky, kteří zvládnou podmínky přijímacího řízení (ústní pohovor), a jedná se o obor připravující na budoucí povolání.

Podle rodičů se ale dle Rámcového vzdělávacího programu pro speciální vzdělávání (https://www.edu.cz/rvp-ramcove-vzdelavaci-programy/ramcove-vzdelavaci-programy-pro-specialni-vzdelavani/) jedná o školy, které vzdělávají  žáky  s těžkým stupněm  mentálního  postižení,  souběžným  postižením  více  vadami  a  autismem (v případě jednoleté školy praktické by mělo jít o absolventy vzdělávacího programu základní školy speciální  II.  díl)  nebo  žáky  se  středně   těžkým         stupněm     mentálního    postižení,   případ   s lehkým mentálním  postižením  v  kombinaci  s  dalším  zdravotním  postižením (v případě dvouleté školy praktické by mělo jít o absolventy vzdělávacího programu základní školy speciální,  I. díl). Navzdory tomu jsou do této školy přijímání převážně žáci s lehkým mentálním postižením, příp. žáci ze znevýhodněného prostředí neúspěšní na základní škole. 

Rodiči dále upozornili na nutnost přizpůsobovat kapacity jednotlivých vzdělávacích programů  a oborů speciálních škol  dle skutečných potřeb. Dle náměstka Mgr. Tulpy nemůže ředitel školy přesouvat kapacity mezi obory.

Dle hejtmana Půty je nutné to na samosprávné úrovni řešit s náměstkem pro školství a nastavit parametry a metodiku pro vzdělávání dětí do 26 let věku, tak jako je to v jiných krajích.

 

 

V Liberci dne 17.3.2024

Zápis zpracovali rodiče Z hnízda Liberec za podpory SPMP ČR


Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Set piktogramů - nežádoucí chování

Set piktogramů - aktivity do školky