Kulatý stůl na kraji, včetně zápisu
KULATÝ STŮL k problematice osamostatňování dětí s mentálním a kombinovaným postižením po ukončení povinné školní docházky.
Pořádali jsme my, rodiče z iniciativy Z hnízda. S účastí hejtmana Martina Půty, náměstka hejtmana pro oblast sociální Petry Tulpy, předsedkyní sociálního výboru Danielou Weissovou, skvělou moderátorkou Annou Provazníkovou a dalšími, vč. rodiču dětí s postižením. A samozřejmě se zástupci SPMP, kterým patří velké díky.
Zabývali jsme se hlavně nedostupnými sociálními službami v Liberci (denní stacionáře, centra denních služeb), na přetřes ale přišlo i sociální školství a jeho nedostatečné kapacity.
Slibem nezarmoutíš, ale mám z toho docela dobrý pocit:-)
Kulatý stůl k
problematice osamostatňování dětí s mentálním a kombinovaným postižením po
ukončení povinné školní docházky – možnosti sociálních služeb v Liberci
(zejména denní stacionáře a centra denních služeb)
Krajský úřad
Libereckého kraje, 7. 2. 2024
1)
Představení rodičovské iniciativy
Z hnízda a jejích dosavadních aktivit a cílů (Mgr. Hana Kubíková)
-
spolupráce se Společností pro podporu lidí
s mentálním postižením v ČR (projekt Z hnízda, odborná podpora)
-
dotazníky zjišťující potřebnost a zájem dalších
rodičů
-
semináře o sociálních službách pro rodiče
-
účast na komunitním plánování města Liberec
-
setkání zástupců města a kraje v Centru
denních služeb (CDS) v Jablonci nad Nisou v květnu 2023, viz. https://www.kraj-lbc.cz/aktuality/zastupci-libereckeho-kraje-zahajili-dialog-s-rodici-hendikepovanych-deti-o-rozsireni-vhodnych-socialnich-sluzeb-n1143870.htm
·
Zjištění:
-
děti mají omezenou možnost dalšího vzdělávání –
malá kapacita na středních školách, zvýhodnění dětí s lehčím postižením +
omezená možnost prodlužování základní školní docházky
-
Potřeba dětí i rodičů, aby existovala kvalitní
služba komunitního typu se smysluplným denním programem – viz. One
page (příloha zápisu)
-
prezentace současného stavu vybraných sociálních
služeb v Liberci a okolí (zejména denní stacionáře a CDS) - omezená
nabídka, nedostatečná kvalita
·
Co nabízejí rodiče Z hnízda:
-
spolupráci, semináře pro zástupce samosprávy -
sdílení příběhů, situace a potřeby z pohledu rodičů a jejich dětí
s postižením, metodická videa, příklady dobré praxe v sociálních
službách, návštěvy do jiných krajů - např. centrum Arpida (České Budějovice).
2)
Analýza systému péče o děti s postižením
s přihlédnutím k mladým dospělým v Libereckém kraji Nadace J&T
(Alena Svobodová) (text najdete zde: https://odbor-socialni.kraj-lbc.cz/oddeleni-rozvoje-a-financovani-socialnich-sluzeb/planovani-socialnich-sluzeb
)
·
Situace služeb - denní stacionář a centrum denních služeb
pro děti od 6 do 18 let v Liberci
-
V Libereckém kraji je cca 2 800 dětí s postižením
(statisticky), z toho kolem 1 400 s mentálním postižením, 20% s kombinovaným
postižením; většina – téměř 99% v domácím prostředí
-
v ORP Liberec je pouze jeden denní stacionář pro děti
Alvalída a dvě centra denních služeb APOSS a Jedličkův ústav; dále službu
poskytuje Centrum denních služeb v Jablonci nad Nisou (mimo ORP Liberec),
je evidentní nedostatečné kapacitní pokrytí
-
denní stacionáře zahrnují více cílových skupin
(senioři dohromady s mladistvými)
·
Družiny a školní kluby v ORP Liberec
(jako alternativní možnost pro děti) – velmi omezená kapacita a rozsah
·
Doporučení: zapojit rodiče do plánování
soc. služeb, navýšit kapacity sociálních služeb, tvořit podpůrné týmy při
narození, osvěta veřejnosti
·
Bariéry:
-
speciální školství na rozdíl od jiných typů
vzdělávání nenavyšuje kapacity
-
rozdílný pohled rodičů a poskytovatelů na
kapacitu služeb
-
chybí koordinace a návaznost (věkově, interdisciplinárně)
-
riziko přenosu „ústavního“ modelu poskytování
služeb při transformaci do menších typů zařízení
V rámci
diskuse paní Svobodová upozornila na Výzvu – národní plán obnovy: kraj může
nakupovat byty, domy, nesmí se navyšovat kapacita služeb, pouze transformovat:
DOZP JÚ může přestěhovat děti do bytů a prostory využít pro ambulantní službu,
je možné i pro DOZP a ambulantní a terénní služby (zázemí).
Diskuse: zkušenosti
přítomných rodičů korespondují se závěry Analýzy i zjištění iniciativy
Z hnízda (nedostatek kapacit a problém s kvalitou stávajících
sociálních služeb).
3)
Náměstek hejtmana LK Mgr. Petr Tulpa
·
Situace v Libereckém kraji
-
Komunitní plánování jednotlivých měst zatím
nefungovalo jako příprava podkladů pro
Kraj, Kraj se to nyní snaží změnit - na každé obci
s rozšířenou působností bude koordinátor komunitního plánu a bude
poskytovat na společném krajském setkávání podklady do budoucna.
-
Školní kapacity ve školách dle § 16 v LK
nestačí
-
Nejsou peníze a pozemky
-
Výhled rozšíření kapacit: do 2 let, do 4 let a
do 6 let (komunitní plánování snad bude fungovat).
·
Vývoj v obcích:
-
Jablonec nad Nisou – nástavba CDS
(navýšení kapacity 8-10 míst, konec roku 2025 by měla služba v nástavbě
začít fungovat).
-
Česká Lípa – nástavba zařízení v ul.
Hradecká, do 2 let, vznik odlehčovací služby, řeší se nákup pozemku - do tří let.
-
Vratislavice - rozšíření CDS Jablonec
n./Nis, pozemek LK, územní plán je probraný, odhad: za 4-5 let.
-
Raspenava – možnost rekonstrukce staré budovy
po transformaci - hotovo by bylo cca za 4 roky, ale nesmí se navyšovat kapacita
dané služby.
-
Smržovka – není možné, aby stavbu
zajišťoval mikroregion, dům k rekonstrukci - všechny služby v jednom domě,
LK chce vyhovět cílové skupině a hledat řešení.
- Jablonné
v Podještědí - bývalá LDN (Senecura, insolvence), neuskuteční se.
-
Liberec:
-
APOSS – Vratislavice/Rochlice I. a II. – nenavyšuje
se kapacita, jde o transformaci, po umístění klientů bude budova v Zeyerově
ul. k rekonstrukci - výtah jako řešení bezbariérovosti - dalo by se upravit za 3 roky.
-
Jedličkův ústav: část kapacity ZŠ pro TP přejde
do budovy v Zeyerově ul. - uvolní se prostory od září 2025, je třeba jednat s řediteli ústavu a školy
(Mgr.Ptáček, Mgr.Šťastný) – o vzniku/rozšíření služby, ale i o nastavení
služby – kvalitě, individuálním přístupu, komunikaci s uživateli/rodiči. Rodičům
je přislíbena účast na jednání o budoucnosti Jedličkova ústavu a plánování
služby.
- Homesharing
se spouští tento rok (snad), dáváme půl mil. do začátku ( pouze PAS).
- Vratislavice
jako možnost pro Liberec - pozemky kraje - celkem 2 - 3 objekty, první dům - služba „pro vás“ – CDS pro lidi s mentálním
postižením, další pro PAS a s duševním onemocněním - pobytové služby,
DZR. Potřeba
zatlačit na Liberec (paní Bc. Teplá) pro zrychlení procesů kolem potřebných
povolení. Obsah a rozsah služby 1. domu bude utvářet paní ředitelka Kadlecová
(CDS Jablonec n. Nisou)
è
Paní PhDr. L. Kadlecová, ředitelka Domova a CDS Jablonec,
p. o.: Vratislavice – CDS + odlehčovací lůžka, cílová skupina: 15+
s PAS, ale i s mentálním a kombinovaným postižením, v CDS v Jablonci jsou uživatelé s PAS až
v poslední době, personál se dobře přizpůsobil a funguje to. Plánujeme
kapacitu 15 uživatelů, službu je možné budovat podle představ rodičů
è
Pan Mgr. Jiří Tůma, vedoucí oddělení rozvoje
a financování soc. služeb LK upřesnil, že je třeba nastavit
personální standard, proto je v plánu uvedena cílová skupina PAS+ (vyšší
nároky na personální kapacitu), je třeba mít tým, který zvládne různé diagnózy
– PAS x kombinované postižení x mentální postižení.
è Paní
Weissová: je třeba písemně upřesnit, pro které cílové skupiny, je třeba
zapojit zástupce rodičů: aby dohlíželi jako „další oko“ na stavbu a celkový projekt,
aby byla stavba funkční.
è Paní
Svobodová upozornila na nebezpečí vzniku „ústavů na ležato“ – při
vytváření nové služby nevytvářet nové ústavy, ale zakládat moderní komunitní
sociální služby.
4)
Hejtman LK Martin Půta:
·
Snažíme se propojit resorty, nefunguje to
ideálně.
·
Zeyerova: je třeba komunikace mezi řediteli (Ptáček
x Šťastný), hledá se řešení, jak bude s prostory v Jedličkově ústavu
po odchodu základní školy pro tělesně postižené naloženo. Včera zasedala rada
kraje: peníze na investice jsou, příští rok na podzim by měla být škola
přestěhována.
·
CDS Jablonec je kvalitní služba, za 3 – 4 roky vybudovat
službu ve Vratislavicích je příliš optimistické, spíše za 5 let.
·
Varianta – možnost využít jiný prostor, kde by
bylo možné provozovat službu na přechodnou dobu, bylo by to řešení. Optimálně
prostory v majetku kraje nebo města.
5)
Diskuse týkající se speciálního školství
Náměstek Mgr. P. Tulpa doporučil
rodičům, aby tlačili na školy ohledně prodlužování základní školní docházky.
V následné diskusi rodiče
upozornili na problémy, které se týkají předčasného odchodu ze vzdělávání, dětem
není dovolováno pokračování v základním vzdělávání (konkrétní příklad
rodiče z České Lípy, kde se ředitelka speciální školy odvolává na pokyn
kraje neprodlužovat základní vzdělávání).
Mgr. Martina Bambuszová upřesnila
délku školní docházky do speciální školy dle školského zákona: Vzdělávání v
základní škole speciální má deset ročníků, rodič může požádat ředitele školy o
jeho prodloužení v 10.ročníku. Dle Mgr. Bambuszové se ředitelé nemohou odkazovat
na Kraj, je toto plně v kompetenci ředitele školy, na jeho posouzení pokud
žák naplnil podmínky rámcového vzdělávacího programu, tzn. prospěl, splnil počet hodin a získal doložku o získání
základů vzdělání, nelze již prodloužení povolit.
Dle zkušenosti rodičů
v jiných krajích prodlužování základního vzdělávání u žáků speciálních
škol funguje. V návaznosti na to hejtman Půta požádal metodičku
speciálního školství o vypracování analýzy, jaká je v tomto praxe
v jiných krajích.
Rodiče dále upozornili na to, že
nejsou dostatečné kapacity středního speciálního školství pro děti se středně
těžkým a těžkým mentálním postižením a kombinovaným postižením (jednoletá a dvouletá
škola praktická). Např. SOŠ Jablonecká obory C - praktická škola jednoletá
letos přijímá jen 6 studentů a praktická škola dvouletá 12.
Dle Mgr. Bambuszové a náměstka Mgr.
Tulpy jde o školu pro
tzv. schopnější žáky, kteří zvládnou podmínky přijímacího řízení (ústní
pohovor), a jedná se
o obor připravující na budoucí povolání.
Podle rodičů se ale dle Rámcového vzdělávacího
programu pro speciální vzdělávání (https://www.edu.cz/rvp-ramcove-vzdelavaci-programy/ramcove-vzdelavaci-programy-pro-specialni-vzdelavani/)
jedná o školy, které vzdělávají žáky s těžkým stupněm
mentálního postižení, souběžným postižením více
vadami a autismem (v případě jednoleté školy praktické by mělo jít
o absolventy vzdělávacího programu základní školy speciální II. díl) nebo žáky se
středně těžkým
stupněm mentálního
postižení, případ s lehkým
mentálním postižením v kombinaci s dalším
zdravotním postižením (v případě dvouleté školy praktické by mělo jít o
absolventy vzdělávacího programu základní školy speciální, I. díl). Navzdory tomu jsou do této školy
přijímání převážně žáci s lehkým mentálním postižením, příp. žáci ze
znevýhodněného prostředí neúspěšní na základní škole.
Rodiči dále upozornili na nutnost
přizpůsobovat kapacity jednotlivých vzdělávacích programů a oborů speciálních škol dle skutečných potřeb. Dle náměstka Mgr. Tulpy
nemůže ředitel školy přesouvat kapacity mezi obory.
Dle hejtmana Půty je nutné to na
samosprávné úrovni řešit s náměstkem pro školství a nastavit parametry a
metodiku pro vzdělávání dětí do 26 let věku, tak jako je to v jiných
krajích.
V Liberci dne 17.3.2024
Zápis zpracovali rodiče
Z hnízda Liberec za podpory SPMP ČR
Komentáře
Okomentovat